Jom Pusing Pusing

.EXPLORE.DISCOVER.SHARE.

Wednesday, March 30, 2011

JPPHL - Don't Just Dreaming, Experience It...^O^

enjoy yourself!
short intercative video of HULU LANGAT by JOM PUSING-PUSING ^^

Friday, March 25, 2011

Haji Abdul Jalil, Pengasas Kepada Hulu Langat (Bahagian 2)

Ucapan Salam Satu Malaysia Diucapkan. Belum baca bahagian yang pertama? Sila klik > ini <

....Sesudah menang dalam perlawanan tersebut, beliau dan orang asli pun buat la perundingan dan bercakap-cakap perkara yang patut. Lama-lama tu, orang asli tu cakap la ,

" Kamu semua kalau boleh tak payahlah nak berpindah-randah sangat, buka satu tempat dekat sini. Tebanglah hutan-hutan ini dan buat rumah disini supaya ada satu penempatan yang tetap."

Jadi bukalah mereka penempatan disitu dan Haji pun sampaikanlah pada pengikut-pengikutnya. Jika mereka rajin buka kawasan, besarlah kawasan mereka dan jika tak rajin a.k.a malas buka kawasan maka keciklah kawasan mereka. Pada masa itu masih belum lagi wujud istilah geran, jadi mereka bebas untuk membuka sebesar mana pun kawasan.

Jadi mereka bukalah kawasan hingga ke kawasan langat melalui sungai Kajang. Sampai dekat Langat, mereka berjumpa lagi kumpulan orang asli. Namun bila Haji dan yang lain-lain ingin meneruskan perjalanan, orang asli dekat situ agak keberatan untuk benarkan sebab kalau diteruskan lagi akan hangat kerana airnya hangat. Disebabkan itu namanya HULU LANGAT sebab airnya hangat dan sehingga sekarang masih ada lagi air hangat tersebut melalui wujudnya kolam air panas pada masa sekarang.

Setelah bertahun-tahun lamanya dimana setelah diwujudkan kerajaan, adanya pejabat daerah dan pelbagai lagi, Haji Abdul Jalil ini telah meminta semua orang yang telah membuka kawasan diadakan geran dan dari situlah adanya geran melayu dikawasan hulu langat ini. Geran Melayu ini berfungsi agar orang aasing taupun lebih sesuai digelar bangsa asing tidak dibenarkan membeli dan orang yang membuka juga tidak boleh menjual kawasan yang telah dibuka kepada bangsa asing.

Terdapat dua jenis geran yang dikatakan oleh nenek ini. Dua geran tersebut ialah geran putih dan juga geran merah. Geran Putih bermakna geran tersebut boleh dijual kepada bangsa asing manakala Geran Merah pula tidak boleh dijualkan kepada bangsa asing sama sekali.kerana geran merah inilah geran melayu dan geran ini hanya boleh dijual kepada orang melayu SAHAJA. Inilah permintaan Haji Abdul Jalil yang bertujuan bagi mempertahankan hak melayu. Oleh hal yang demikian, kawasan Hulu Langat ini masih wujud hingga sekarang dan konsepnya sama seperti Kampung Baru yang masih wujud hingga sekarang.

Berakhirlah kisah bagaimana wujudnya Hulu Langat ini. Anda puas hati dengan cerita ini? Kami harap anda semua berpuas hati dengan hasil kajian kami ini. Untuk pengetahuan anda semua, tapak rumah Haji Abdul Jalil ini masih wujud lagi dan tapaknya ialah tempat dimana kami adakan temuramah ini. Tekejut sebentar disitu, huhuhuu....Sampai sini sahaja tulisan pada hari ini. Selamat berpusing-pusing kepada para pembaca sekalian..^O^

 [Inilah tapak rumah Haji Abdul Jalil yang diduduki oleh nenek ini hingga sekarang ]

FYI:

Kami bergambar bersama-sama nenek ini yang merupakan keturunan ke-7 (Sumatera) & ke-3 (Malaysia). Perempuan bertudung yang sedang duduk itu merupakan keturunan yang ke-4 manakala lelaki berbaju kotak itu merupakan keturunan ke-5 kepada Haji Abdul Jalil.

Sementara itu, kami nak beritahu yang dialog itu hanyalah rekaan kami melalui pemahaman kami setelah bertemubual dengan nenek ini. Hihihihihihi c( ;

Jom Pusing-Pusing:
30 Mac ini merupakan hari perbentangan kami mengenai segala hasil yang kami lakukan mengenai kajian kami melalui blog dan facebook kami iaitu Jom Pusing-Pusing ini. Kami berharan kepada para pembaca sekalian semoga dapat mendoakan kejayaan kami semua dan kami juga berharap dapat menempuh saat-saat yang sukar ini dengan selamat. DOAKAN KAMI OK!!!!!!!!! ^O^

Wednesday, March 16, 2011

Haji Abdul Jalil, Pengasas Kepada Hulu Langat (Bahagian 1)

Salam satu Malaysia pada para pembaca sekalian. Kenapa pula  ada gambar nenek ini? Siapa nenek ini yang sebenarnya? Apa kaitannya dengan Haji Abdul Jalil dan siapa pula Haji Abdul Jalil??? Haaaa, banyak  bukan persoalan dekat sini. Jadi tajuk kami hari ini merupakan tajuk yang lebih hangat daripada biasa. Sebab apa? Sebabnya kita akan membongkar serba sedikit mengenai SEJARAH HULU LANGAT. Ya, sejarah yang tidak dapat anda dapati di mana-mana carian internet. Cerita kali ini kami bawa khas untuk anda dan ianya kisah benar....Tunggu apa lagi, Jom Pusing-Pusing bersama kami untuk merungkai kisah Hulu Langat yang sebenar...^O^




Haji Abdul Jalil ini sebenarnya orang yang membuka kawasan Hulu Langat ini. Tanpa beliau, kemungkinan besar Hulu Langat tidak akan menjadi seperti hari ini. Anak kedua daripada 2 orang beradik, beliau berada disini selepas dibawa oleh ibunya ke Tanah Melayu atas sebab-sebab yang tertentu (kami tidak diberitahu dengan jelas akan hal ini sebab P&C ). Carta dibawah ini merupakan salasilah keluarga Haji ini.

[ Ini salasilah dari ayah Haji hingga anaknya saja, cucu cicit beliau hanya dapat kenalpasti sikit sahaja ]




Sekarang kita baru saja nak masuk mukadimahnya. Jika kami menceritakan dahulu sejarah ini tanpa menceritakan serba sedikit salasilah, nanti anda semua akan terngaga sahaja sebab tak berapa faham dengan jalan dan watak yang kami ceritakan ini. Sebab itu kami selitkan salasilah ini walaupun ianya mungkin nampak sedikit sahaja. 

Menurut cerita nenek ini yang merupakan menantu kepada Haji Abdul Jalil ini, Haji Abdul Jalil berasal daripada Sumatera, Indonesia dan telah datang bersama-sama ibu dan abangnya (Hj. Zainudin). Pada masa itu umur beliau dalam setahun @ dua tahun ketika beliau datang. Mereka sekeluarga telah berlayar (sebab datang dari laut, jadi sesuai dikatakan belayar) dari Sumatera dan mendarat di Teluk Anson yang kini dikenali sebagai Teluk Intan. Merupakan keturunan Mendaling (dikenali sebagai keturunan Tapanuli di Sumatera), beliau telah tinggal di Teluk Anson untuk beberapa tahun.

Setelah beliau dah besar dan ingin meneruskan kehidupannya, beliau bersama-sama dengan kumpulan beliau (geng dia senang cerita) dan abangnya merantau ke tempat lain dengan mendayung melalui Sungai Langat. Dayung punya dayung, sampailah beliau ke Kajang namun begitu pada masa itu tempat yang beliau sampai belum lagi diberi nama Kajang. Sesampai beliau disana, beliau telah bertemu dengan golongan orang Banjar yang mana pada masa itu orang Banjar telah pun menetap disana. Orang Banjar mengajak beliau berkajang (Berkajang = Berlawan). Dari situlah dapatnya nama tempat K A J A N G. Sesudah menang dalam perlawanan tersebut, beliau pun..................

Suspen tak? Kalau nak tahu lebih lanjut, jangan lupa ikuti kami pada entry yang akan datang. Sampai disini sahaja dahulu. Semoga kita berjumpa lagi pada masa akan datang....^O^

FYI:
Panjang lagi ceritanya. Ini baru sahaja sebahagian cerita yang disampaikan oleh nenek ini. Jadi jangan ketinggalan untuk mengetahui kisah seterusnya pada entry yang akan datang. ^O^

Jom Pusing-Pusing:
Hasil maklumat ini merupakan maklumat yang asli hasil daripada pencarian kami. Terima kasih kepada sahabat ahli kumpulan kami kerana membantu kami dalam mencari maklumat ini. Nak tahu siapa sahabat kami itu, jangan lupa ikuti kami pada entry yang akan datang.

Friday, March 11, 2011

Restoran Po'sen, Memang SEDAP Yang AMAT Sekali....


Assalamualaikum dan salam satu Malaysia. Sebelum kita berborak mengenai tajuk yang diutarakan diatas, kami warga JPP (Jom Pusing-Pusing) ingin mengucapkan TERIMA KASIH BANYAK-BANYAK kerana telah memberi sokongan yang amat padu dan baik terhadap blog ini dan juga Facebook kami. Tanpa anda semua, mungkin blog ini tidak jadi seperti sekarang ini. TERIMA KASIH lagi diucapkan.


[ Gambar: Sebagai tanda terima kasih kami kepada anda ]

Baiklah, berbalik kepada topik kita yang asal. Kami ingin membawa anda semua ke sebuah restoran ala-ala tradisional + hutan sikit (jangan risau, konsep restoran sahaja bukan makan betul-betul dalam hutan). Makanan dekat sini memang teramat sedap, kami tak tipu. MEMANG SEDAP YANG AMAT SEKALI!!!!!  Rugi gila kalau anda tak dapat merasanya. Mungkin ada sebahagian yang sudah mengetahui tentang restoran ini melalui Facebook kami tapi itu hanyalah melalui gambar sahaja. Kali ini kami hendak mencerita tentang pengalaman kami disana. Sedia, sedia? Jom Pusing-Pusing bersama kami ke Restoran Po'sen.....



Kami ke restoran ini dalam pukul 11.00 malam. Masa itu memang kami lapar gila sebab penat selepas menempuh hari yang mencabar pada pagi itu (memang teramat penat-penat sekali). Jadi kami ke sana kerana berpendapat lokasinya yang menarik dan sesuai dijadikan bahan bagi projek ini. Lokasinya memang cantik, bak kata orang dulu-dulu sejuk mata memandang. 

[ Gambar: Pintu masuk dia macam pintu gerbang rumah orang-orang kaya dulu kan? ]

Ada dua kawasan makan dalam restoran ini, pertama ialah kawasan biasa iaitu kawasan yang telah disediakan meja dan kerusi (sama seperti restoran-restoran lain) dan yang kedua ialah kawasan ala-ala kampung (makan bersila seperti berada dalam suasana kampung di pondok yang disediakan). Jadi kami memilih kawasan ala-ala kampung tersebut sebab rasa teruja untuk merasai suasana makan bersila beramai-ramai disamping udara yang nyaman bertiup sempoi-sempoi bahasa pada masa itu (memang betul-betul rasa macam dekat kampung la senang cerita).

Kami duduk sebentar ambik angin sambil melihat menu yang diberi oleh pelayan disitu. Muka kami semua macam pelik bila baca senarai menu yang diberi sebab nama menu dia pelik - pelik. Nasi Goreng Pakapau, Nasi Goreng Thai Briyani, Nasi Goreng Thai Po'sen, dan macam-macam lagi. Itu belum masuk lagi nama-nama makanan barat tapi kami memilih untuk makan nasi malam itu sebab semua tengah kelaparan nasi. Memang kesian sangat dekat tukang ambil pesanan sebab kena 'temuramah' secara tidak formal oleh kami sebab nak tahu apa sebenarnya lauk dalam nasi goreng tersebut.

Semasa tengah tunggu makanan sampai, kami berborak-borak tentang aktiviti yang dilakukan pada pagi itu dan berkongsi tentang perasaan ketika melakukan aktiviti tersebut.  Sambil ditemani bunyi cengkerik semasa berborak-borak dengan gembiranya, sebahagian pesanan yang kami pesan sudah pun siap. Boleh dibanggakan kerana khidmat yang diberikan amat memuaskan dan pesanan yang dipesan sampai tanpa perlu menunggu lama. Masa itu hanya tuhan sajalah tahu betapa bersinarnya mata kami melihat makanan tersebut. Dah la nasi dia banyak, pinggan dia lawa, sedap pula tu. Memang tak rugi kami memilih restoran ini. Kami pun makan dengan hati yang riang sambil merasa makanan antara satu sama lain.



 [ Gambar: 4 pinggan nasi yang sedap dan 1 pencuci mulut yang enak sekali, yummmmyyyyy]

Ok, cerita sampai disini saja. Nanti meleleh - leleh air liur kalian sebab tak sabar nak rasa makanan tersebut, rosak pula keyboard anda nanti. Jadi disini kami sertakan peta untuk ke sana berserta alamatnya.. Tunggu apa lagi, Jom Pusing-Pusing ke Restoran Po'sen....^O^

[ Peta: Restoran Po' Sen, Jalan Baru Sungai Kantan, Kajang, Selangor ]

FYI:
Seperti biasa, mata perlu tajam agar anda tidak tersalah masuk jalan ketika mencari restoran ini. Semoge kenyang dengan gembira...^O^


Jom Pusing-Pusing:
Ucapan terima kasih juga kami ucapkan kepada  Saudari Yaya sebab sudi bantu mempromosikan blog kami ini. Kepada sesiapa yang ingin tahu siapakah si gadis cantik manis ini, anda boleh ke blog beliau iaitu di yayaflanella.blogspot.com.

Thursday, March 3, 2011

Jom Melihat Keindahan Bandaraya Kuala Lumpur Yang Bermandikan Lampu Neon....

Salam Satu Malaysia diucapkan kepada para pembaca sekalian. Kali ini kami nak berkongsi pengalaman tentang keindahan ibu negara Malaysia pada waktu malam. Zaman sekarang ini, memang sukar untuk melihat keindahan bandar terutama pada waktu malam. Apatah lagi dengan keadaaan persekitaran yang semakin sibuk dengan urusan kerja dan suasana yang dipenuhi dengan ramai orang. Oleh sebab itu kami pasti setiap daripada anda semua ingin mencari ketenangan dan kepada para pelancong yang baru datang ke ibu negara ini, pasti ingin melihat keindahan malam Kuala Lumpur. Jadi disini kami ingin mengesyorkan satu tempat yang dapat anda melihat Bandaraya Kuala Lumpur yang bermandikan lampu-lampu neon pada waktu malam. Dimana? Jom Pusing-Pusing bersama kami ke tempat yang tenang sambil melihat keindahan malam....

[ Gambar : Selamat Datang Ke Menara Tinjau Ampang, Bukit Ampang]

Untuk pengetahuan anda semua, hanya Menara Tinjau Ampang ini sahaja merupakan kawasan pelancongan yang terletak didalam di antara Ampang dan Hulu Langat. Masing-masing masih dalam Daerah Hulu Langat (kiranya sempadan Hulu Langat - Ampang). Nak naik ke sini memakan masa sikit sebab menara ini terletak di atas Bukit Ampang. Adalah dalam 20 minit dari KLCC ke sini. Tak ada jauh sangat pun bagi sesiapa yang gemar berjalan-jalan pada waktu malam. 

Kami tiba di destinasi ini lebih kurang pukul 2.00 pagi (ke pukul 1.30 pagi?? Lebih kurang la, huhuhuhu ^^; ). Pada masa itu memang ramai orang yang berada disana terutama warga cina. Kebanyakan mereka datang melihat suasana indah ini sambil menjamu selera bersama rakan - rakan dan keluarga. Terdapat 4 restoran yang beroperasi disini iaitu:

[ Gambar : Restoran Gasolin, Restoran Haven & Restoran Look Out Point]

Restoran-restoran ini hanya dibuka pada waktu petang (paling molek lepas pukul 7 malam) hingga pukul 2.30 pagi pada hari biasa dan 3.00 pagi pada hujung minggu. Kami pula telah memilih restoran yang ke-4 iaitu Restoran Panorama untuk melihat suasana bandar pada waktu malam. Kami cuma cuci mata melihat bandar sahaja, tak cuci mulut pun (maksudnya cuma tengok bandar saja, tak makan pun)....huhuuhuhuhu =,=. Anda nak cuci mata sekali? Meh cuci-cuci mata anda pada gambar-gambar dibawah.

[ Gambar : Bersama-sama rakan sekelas dan kumpulan 'Final Projek' di
depan pintu masuk Restoran Panorama]

[ Gambar : Antara beberapa gambar semasa kami di Menara Tinjau. Lihat betapa kusyuknya rakan kami melihat pemandangan yang indah ini. ^O^]

Ok la, tak larat nak tulis panjang-panjang sebab minggu ini banyak gila pembentangan. Apa-apa pun kepada sesiapa yang tak tahu jalan ke Menara Tinjau ini, sila lihat peta dibawah......

[ Peta : Ada 2 jalan untuk ke Menara Tinjau ini. Pilihlah mana-mana yang anda suka]

Tunggu apa lagi, Jom Pusing-Pusing!!!!!!! ^O^

FYI:
Untuk pengetahuan semua, untuk sampai ke puncak Menara Tinjau terdapat lebih kurang 117 anak tangga dihiasi pemandangan menarik bandaraya Kuala Lumpur.

Jom Pusing-Pusing:
Ingin lihat lebih banyak gambar yang menarik semasa kami menjalankan research? Jangan segan silu untuk  klik disini...(Facebook kami leeeeeeeeeeeerrrrrrrrrrrr ^O^)

Friday, February 25, 2011

Meluncur Di Kawasan Air Terjun, Memang Terbaik Sekali.....

Salam Satu Malaysia kepada anda semua. Sudah lama rasanya kami tidak menulis entry mengenai aktiviti air yang boleh dilakukan di Hulu Langat. Kali terakhir pun kami bercerita mengenai Kem Herba yang terdapat di Sungai Congkak . Jadi hari ini kami ingin membawa anda meluncur di kawasan air terjun yang memang terbaik sekali...

[ Gambar : Selamat Datang ke Kawasan Air Terjun Sungai Gabai]

Disini kami ingin berterima kasih kepada rakan Facebook kami iaitu Wan Chiang kerana memberi kami idea untuk menulis entry mengenai Sungai Gabai ini. Jika tiada persoalan  ini, mungkin kami masih memikirkan tempat apa yang ingin dipromosikan didalam blog ini memandangkan Hulu Langat mempunyai terlalu banyak destinasi-destinasi menarik hingga pening kami dibuatnya...

[ Gambar: Terima kasih kepada anda kerana memberi inspirasi kepada kami untuk menulis entry ini ^O^]

Jadi disini kami ingin menerangkan serba sedikit mengenai Air Terjun Sungai Gabai dan bagaimana untuk pergi ke sana. Jom Pusing-Pusing bersama kami untuk mengetahui apa yang menariknya tentang Air Terjun Sungai Gabai...




Untuk pengetahuan anda semua, Air Tejun Sungai Gabai terletak di Kampung Sungai Lui. Sungai Gabai ni tak sepopular Sg. Congkak mahupun Sg. Tekala tetapi kelainan Sg. Gabai ini yang membuatkan para pelancong tertarik dengan kawasan air terjun ini. Kelainan Sg. Gabai berbanding sungai-sungai lain ialah Sungai Gabai ada 12 tingkat dengan 336 anak tangga hingga ke tingkat paling atas (wah!!! tingginya O_o). Namun begitu, kawasan perkelahannya agak sempit dan berbatu-bata besar tetapi rasanya anda semua tidak kisah bukan dengan cabaran yang sekecil ini. Hahahahahah

Apabila anda sampai disini, anda akan dikenakan bayaran masuk. Bayaran sebanyak Rm2.00 bagi sebuah kereta dan RM1.00 bagi sebuah motosikal. Selepas anda membayarnya, anda akan menerima resit pembayaran seperti gambar dibawah ini.




Menurut salah seorang pengunjung yang pernah melawat ke sini iaitu saudari Laile, terdapat banyak pondok rehat yang telah dibina. Ada kira-kira 10 buah pondok rehat yang pelbagai saiz dan bentuk. Surau, bilik persalinan dan juga tandas awam juga turut disediakan. Pemandangan pun cantik, kawasan persekitaran terjaga dan tong-tong sampah ada disekitar kawasan itu. Sungai Gabai ini mengalir dari Gunung Besar Hantu (1462m) yang terletak di Negeri Sembilan.

Apa kaitannya meluncur dikawasan air terjun ini? Skroll tetikus anda ke bawah untuk melihat perbagai aksi-aksi menarik dan aktiviti yang boleh dilakukan disini...





[Gambar: Antara aktiviti dan pemandangan yang ada di sini]

Itulah serba sedikit informasi yang boleh kami beri kepada anda pada minggu ini. Kami harap anda dapat menjaga keselamatan anda semasa berada disana. Maklumlah, ini kawasan berair dan berbatu. Pengawasan diri amat dititikberatkan. Sebelum kami terlupa dan anda juga tersesat, kami sediakan peta kepada anda untuk pergi ke sana nanti. Tunggu apa lagi, Jom Pusing-Pusing bersama kami menikmati air yang sejuk dan selesa ini.....Semoga Bergembira ^O^

 [ Peta : Jalan menuju ke Kawasan Air Terjun Sungai Gabai]


FYI:
Entry ini ditulis bukan daripada pengalaman kami. Semua maklumat ini dirujuk daripada pengalaman:
  1. uncle815.blogspot.com
  2. nyamouq.blogspot.com
  3. messhl.blogspot.com
Dan kepada sesiapa yang ingin melihat penglibatan kami sepanjang proses pengumpulan maklumat di HULU LANGAT, jangan lupa lawati Facebook kami. Klik sini untuk melihat segala aktiviti kami Hulu Langat.

Jom Pusing-Pusing:
Bila dibaca balik, teringin pula nak pergi mandi air terjun. Baru minggu lepas mandi di Sungai Congkak tapi tak puas sebab masa suntuk. Harap kami dapat pergi ke Air Terjun Sungai Gabai jika ada peluang.

Monday, February 21, 2011

Agrotek Garden Resort, Memang Lain Dari Yang Lain

Salam Satu Malaysia kepada para pembaca sekalian. Kami TERsangat-sangat maaf kerana tidak dapat mengup-date blog ini pada minggu lepas. Hal ini kerana terlalu banyak kerja-kerja yang perlu dilakukan disamping melawat ke kawasan kajian kami untuk 'Final Projek' ini. Banyak maklumat yang kami dapat sepanjang kami melakukan kajian di Hulu Langat. Kisah-kisah tersebut akan diceritakan tidak lama lagi (InsyaAllah) apabila siap kami mengedit dan memproses maklumat tersebut termasuk gambar-gambar yang menarik.

Jadi bagi menghilangkan rasa sunyi anda setelah sekian lama tidak membaca blog ini (pandai kau mengayat pembaca ek ^_^ ;) , Jom Pusing-Pusing bersama kami melawat satu resort yang memang lain dari yang lain. Dekat mana? 












Gambar: Besar punya gambar permulaan entry ini, khas untuk anda semua. Hihihihihi c( ; ]

Resort ini dibangunkan oleh Tuan Hj. Karim Bin Ali pada tahun 2003 selepas beliau bersara daripada industri perbankan. Bermula dengan hanya 4 unit chalet sahaja, kini resort ini sudah semakin membesar iaitu mempunyai 59 unit chalet dan 3 jenis domitri (wow, banyak tuuuu!!!). Resort ini dibina di dalam taman hutan terbuka bagi memenuhi konsep pembinaannya iaitu Konsep Taman Hutan Tropika. Jadi tidak hairanlah jika citi-ciri dan bentuk chalet yang direka berasaskan alam semulajadi.

Ada macam-macam bilik penginapan dekat resort ini antaranya Pine 2, Cenderawasih, Garden Panorama,  Rumbia dan pelbagai lagi jenis bilik yang ada disini. Klik INI untuk melihat pakej bilik yang ditawarkan dengan lebih lanjut lagi ya. Untuk pengetahuan anda semua, bilik-bilik ini hanya dibekalkan kipas angin sahaja. Hanya dewan-dewan seminar sahaja yang dibekalkan dengan penghawa dingin. Ini dapat menunjukkan bahawa pihak resort mengambil berat dengan keadaan alam sekitarnya.

Agrotek Garden Resort juga menawarkan pelbagai pakej untuk para pengunjungnya. Ada pakej-pakej untuk Hari Keluarga, pakej-pakej untuk latihan dan juga seminar, bahkan pakej untuk Hi-Tea Party pun ada. Memang banyak pakej yang ditawarkan oleh pihak resort ini. Antara pelanggan tetap yang selalu menggunakan pakej tersebut adalah pihak UTeM, JKR, JPN, SUK,KKM, Bank Rakyat dan banyak lagi. Nak tahu lebih lanjut nanti, sila ke ruangan FYI nanti ya.

Panjang juga ya cerita kali ini. Tapi kalau anda baca sahaja tapi tak tahu lokasinya dekat mana, tak guna juga. Jadi disini kami bekalkan kepada anda peta untuk ke sana.

 [ Peta: Agrotek Garden Resort, Kampung Sungai Semungkis Batu 14 1/2, Ulu Langat 43100 Selangor Darul Ehsan. Tel: 03-9021 6541 / 6596 / 7935. | Faks: 03-9021 6514 ]

Macam mana para pembaca sekalian, teruja tak lepas baca entry kali ini. Tak teruja langsung sebab tak ada banyak gambar? Jika nak lihat lebih banyak gambar-gambar yang menarik tentang resort ini, jangan lupa lawati laman web Agrotek Garden Resort untuk mendapatkan lebih banyak informasi dan gambar-gambar yang dapat menaikkan semangat anda untuk pergi ke sana. Tunggu apa lagi para pembaca sekalian, JOM PUSING-PUSING ^0^...

FYI:
  1. Klik ini untuk lihat pakej-pakej bilik.
  2. Klik ini untuk mengetahui Pakej Hari Keluarga yang ditawarkan.
  3. Klik ini untuk tahu lebih lanjut tentang Pakej Latihan & Seminar.
  4. Klik ini untuk mengetahui lebih terperinci mengenai Agrotek Garden Resort. 
  5. Facebook Agrotek Garden Resort pun ada.
Jom Pusing-Pusing:
Disini kami ingin mengucapkan BERBANYAK-BANYAK terima kasih kepada pembaca kami,saudari adyp89 kerana sudi berkongsi maklumat ini dengan kami. Penat + puas kami mencari maklumat ini dahulu tetapi masih tidak jumpa, rupa-rupanya salah taip. Hihihihii. Ingin membaca blog saudari adyp89, klik la disini.

Wednesday, February 16, 2011

Jom Sihatkan Badan Anda Dengan Senamrobik

Salam satu Malaysia kepada para pembaca sekalian....
MPKJ akan mengadakan satu program yang akan diadakan di Bandar Baru Bangi...
Berikut merupakan maklumat lanjut mengenai program tersebut...


Jadi kepada warga Bangi...
Jom kita beramai-ramai memeriahkan program ini....
Sambil bersenam, sambil berhibur...
2 in 1, SYOK tu!!!!
^O^

Friday, February 11, 2011

Tukar VDay Anda Kepada Hari Coklat Sedunia

Salam satu Malaysia kepara para pembaca sekalian. Kami pasti ramai dikalangan anda semua pasti tertunggu-tunggu hari Isnin yang akan tiba ini bukan? Kepada warga Malaysia terutama yang beragama Islam, kalau boleh jangan lah sambut hari VDay (Valentine Day) ini jika anda belum tahu sejarah sebenar hari tersebut. Oleh sebab itu, kami disini ingin mengajak anda semua tukar sambutan VDay yang ditunggu-tunggu itu kepada Hari Coklat Sedunia. Walaupun Lembaga Koko Malaysia (LKM) isytiharkan Hari Coklat Sedunia pada bulan Oktober setiap tahun, rasanya tak salah bukan kalau sambut Hari Coklat nie awal-awal. Jadi Jom Pusing-Pusing bersama kami melawat kilang coklat buatan Malaysia yang terletak di Bangi (Malaysia pun ada brand coklat sendiri tau)

Gambar : Inilah kilang coklat yang dikatakan itu]

Kalau nak tahu, coklat Beryl's ini asalnya hanya dijual di luar negara sahaja seperti di Jepun, Korea dan lain-lain. Kalau dekat dalam Malaysia pun, coklat ini hanya terdapat dekat kawasan-kawasan tertentu sahaja seperti di KLIA dan KLCC. Tapi sekarang dah boleh jumpa jenama coklat ini dimana-mana sahaja tetapi terhad kepada beberapa jenis tertentu je tahu. Jadi beberapa gambar dibawah ini merupakan antara coklat yang terdapat dalam kilang ini yang anda tidak boleh jumpa di tempat lain:

Fruit & Nut Bar Milk Chocolate
 

Enternal Love Milk Chocolate

Mini Camior Assorted Chocolate

  Dragees Mixed Chocolate
 

  RB300P-A

Gambar : Antara beberapa jenis coklat yang terdapat di kilang ini ]

Macam-macam yang anda semua boleh buat bila dah sampai dekat kilang ini. Nak lihat proses pembuatan coklat boleh, nak tahu sejarah coklat boleh, nak beli coklat banyak-banyak pun boleh.Bagi para guru yang mahu adakan lawatan ke kilang ini, sila klik INI untuk isi borang lawatan ke sana. Kami tak mahu cerita banyak tentang kilang ini sebab lebih berbaloi kalau anda semua rasakan sendiri pengalaman tersebut Dengan ini, kami berikan peta untuk memudahkan anda ke sana. Anda pilih la mana-mana satu yang berdekatan dengan rumah anda, jimat sikit minyak tu....^_^


 [ Peta : Beryl's Chocolate & Confectionery Sdn. Bhd, No. 8 Jalan 9/1, Seksyen 9, 43650 Bandar Baru Bangi, Selangor Darul Ehsan]

 [ Peta : Beryl's Chocolate Wonderland,No. 2, Jalan Raya 7/1, Kawasan Perindustrian Seri Kembangan  
43300 Seri Kembangan, Selangor Darul Ehsan, Malaysia]

Ingin tahu lebih lanjut mengenai Beryl's Chocolate ini, anda boleh klik pada link yang kami sediakan di bahagian FYI pada enrty ini. Tunggu apa lagi, Jom Pusing-Pusing bersama kami....^O^

FYI:
  1. Klik INI untuk tahu barangan yang terdapat di kilang ini.
  2. Klik INI untuk tahu lebih lanjut tentang kilang ini dan juga penempahan lawatan ke kilang.
Jom Pusing-Pusing:
Jika ingin menyambut sesuatu perayaan atau peristiwa, kita perlu tahu sejarahnya terlebih dahulu. Jangan sambut sesuatu peristiwa itu sesuka hati. Niat juga penting ketika menyambut sesuatu perayaan ataupun peristiwa yang berlaku pada hari tersebut. Itu sahaja pesanan kami pada entry kali ini.

Wednesday, February 2, 2011

Gong Xi Fa Cai To All People Who Visit This Blog

Salam 1 Malaysia to all our reader either permanent reader or silent reader!!!!
We want to wish Happy Chinese New Year to all of you...

Gong Xi Fa Cai  ( 恭喜发财 )
Picture : This year is Rabbit year ^O^ ]

We also have one announcement for you that we got from MPKJ....


Let joint this event and celebrate with other....
Happy Chinese New Year!!!!!!

Gunung Chenuang, Gunung Low Profile???

Apa khabar pembaca-pembaca sekalian? Sudah lama penulis tidak menulis ruangan khas didalam blog ini. 
Kawan penulis ada memberi cadangan tentang gunung menarik yang boleh dipromosikan didalam blog ini. Namun lain yang cari lain pula yang penulis jumpa. Diharap kepada saudara Firdaus, entry ini dapat membantu anda mencapai misi anda walaupun apa yang saudara mintak itu tidak dapat ditunaikan...=,=;

[ Beliau mintak tolong cari info tentang G7 & G11 tapi penulis tak jumpa. Maaf ye ]

Sewaktu penulis sedang mencari informasi yang kawan penulis cadangkan, penulis terjumpa mengenai entry Gunung Chenuang ini. Tak dapat maklumat tentang G7 & G11 pun tak apa la, janji penulis masih dapat membantu kamu bukan?? ^O^ Jadi kepada pembaca-pembaca sekalian terutama saudara Firdaus, Jom Pusing-Pusing bersama penulis untuk mengetahui tentang Gunung Chenuang ini daripada blog Encik Naimisa Yusof....




Sinopsis yang boleh penulis tulis melalui pengalaman saudara Naimisa ini, mereka telah pergi ekspedisi di Gunung Chenuang ini secara berkumpulan. Mereka telah bertolak ke Chongkak Park & Resort (CPR) kerana pintu masuk gunung yang mempunyai ketinggian 853m dari aras laut ini terletak berdekatan dengan resort tersebut. Disana mereka telah disambut oleh pengurus resort tersebut dan juga jurupandu ekspedisi iaitu En. Halim dan En. Ramli.

[ Gambar : Resort yang mereka pergi untuk masuk ke Gunung Chenuang ]

Menurut kata jurupandu ekspedisi mereka, laluan ke gunung ini sudah lama tidak digunakan sejak 5 TAHUN lalu (gila lama O_O). Jadi laluan untuk ke sana sudah pun dihalangi oleh buluh dan juga semak-samun. Mereka semua telah mengambil masa kira-kira 4 jam 15 minit untuk sampai ke puncak Gunung Chenuang tersebut. Disitu telah terpasang mercu tanda dan 'tandatangan' terakhir daripada pendaki terakhir ialah pada tahun 2005. Dari puncak tersebut mereka dapat melihat Empangan Hulu Langat, Batu Berkembar dan Bukit Tebuk. Bahagian Barat dan Timur Bukit Tebuk dipisahkan oleh empangan tersebut.

Secara konklusinya penulis boleh katakan, kepada sesiapa yang ingin mendaki gunung ini diharap mendapat perkhidmatan jurupandu dahulu. Sebabnya? Keadaan gunung yang sudah lama tidak dilawati ini mungkin akan menyukarkan pendakian kalian disamping laluannya yang sudah dipenuhi dengan semak-samun dan buluh. Disebabkan itulah penulis kata gunung nie low profile sebab gunung nie jarang dikunjungi dan didaki. Kalian juga perlu berhati-hati kerana tanah disana yang agak licin, takut tergelincir pula. Sila lihat di ruangan FYI untuk tahu lebih lanjut tentang ekspedisi ini.

Jadi Firdaus, ok tak entry ini? Kalau kau dah pergi sana nanti, jangan lupa kongsi gambar-gambar yang menarik ye...

FYI:
  1. Klik sini untuk baca pengalaman encik Naimisa dengan lebih terperinci dan menarik.
  2. Harap maaf kerana gambar komen itu nampak kabur, tak boleh dibesarkan lagi.
  3. Entry Encik Naimisa ini bertarikh 28 Mac 2010, jadi kalau ada perubahan sila berkongsi bersama kami.
Pesanan Penulis:
Selamat Tahun Baru Cina diucapkan kepada para pembaca yang beragama Buddha. Sempena cuti semester ini, penulis bersama ahli-ahli yang lain akan cuba meng up-date lebih banyak entry untuk kalian semua. ^o^

Wednesday, January 26, 2011

Pasar Malam Hulu Langat - Beli Barang Sambil Mengajar...^O^

Salam kepada para pembaca sekalian. Entry kali ini kami akan memberi anda info mengenai pasar malam yang terdapat dekat daerah Hulu Langat secara ringkas.


[ Gambar: Ini ialah mukim-mukim yang terdapat dekat daerah Hulu Langat ]

Hampir semua mukim dekat daerah Hulu Langat ni ada pasar malam tapi kami hanya akan cerita tentang pasar malam mukim hulu langat sahaja. Jika anda nak tahu tempat yang selanjutnya, sila baca di ruangan "FYI" nanti ye...^0^ Bagi sesiapa yang duduk dekat dalam Mukim Hulu Langat, anda boleh pergi membeli barang-barang dapur anda ataupun perkena Yong Tau Fuu di kawasan-kawasan berikut....^^


Apa kaitan pasar malam dengan mengajar? Dekat pasar malam bukan ye ada sekolah tetapi anda semua (terutama pada para ibubapa) bolehlah mengajak anak-anak anda yang masih kecil tu kenal-kenal dengan barang dapur macam bawang ke, cili ke, sayur atau ikan dan lain-lain. Budak-budak kecik ni senang nak faham kalau kita ajar sesuatu. Jadi ini boleh menjadi peluang yang baik kepada anda untuk bermesra-mesra dengan anak sambil melihat pembesaran mereka macam yang akak Liz kita cerita dalam blog dia. (klik sini untuk baca mengalaman beliau tersebut).

Jadi tunggu apa lagi, Jom Pusing-Pusing dengan menjelajah Pasar Malam di Hulu Langat sambil perkena Yong Tau Fuu...hihihihihiihi c(;

FYI:
  1. Pasar Malam Mukim Hulu Langat 
  2. Pasar Malam Mukim Cheras 
  3. Pasar Malam Mukim Kajang
  4. Pasar Malam Mukim Semenyih 
  5. Pasar Malam Mukim Beranang 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...