Jom Pusing Pusing

.EXPLORE.DISCOVER.SHARE.

Friday, March 25, 2011

Haji Abdul Jalil, Pengasas Kepada Hulu Langat (Bahagian 2)

Ucapan Salam Satu Malaysia Diucapkan. Belum baca bahagian yang pertama? Sila klik > ini <

....Sesudah menang dalam perlawanan tersebut, beliau dan orang asli pun buat la perundingan dan bercakap-cakap perkara yang patut. Lama-lama tu, orang asli tu cakap la ,

" Kamu semua kalau boleh tak payahlah nak berpindah-randah sangat, buka satu tempat dekat sini. Tebanglah hutan-hutan ini dan buat rumah disini supaya ada satu penempatan yang tetap."

Jadi bukalah mereka penempatan disitu dan Haji pun sampaikanlah pada pengikut-pengikutnya. Jika mereka rajin buka kawasan, besarlah kawasan mereka dan jika tak rajin a.k.a malas buka kawasan maka keciklah kawasan mereka. Pada masa itu masih belum lagi wujud istilah geran, jadi mereka bebas untuk membuka sebesar mana pun kawasan.

Jadi mereka bukalah kawasan hingga ke kawasan langat melalui sungai Kajang. Sampai dekat Langat, mereka berjumpa lagi kumpulan orang asli. Namun bila Haji dan yang lain-lain ingin meneruskan perjalanan, orang asli dekat situ agak keberatan untuk benarkan sebab kalau diteruskan lagi akan hangat kerana airnya hangat. Disebabkan itu namanya HULU LANGAT sebab airnya hangat dan sehingga sekarang masih ada lagi air hangat tersebut melalui wujudnya kolam air panas pada masa sekarang.

Setelah bertahun-tahun lamanya dimana setelah diwujudkan kerajaan, adanya pejabat daerah dan pelbagai lagi, Haji Abdul Jalil ini telah meminta semua orang yang telah membuka kawasan diadakan geran dan dari situlah adanya geran melayu dikawasan hulu langat ini. Geran Melayu ini berfungsi agar orang aasing taupun lebih sesuai digelar bangsa asing tidak dibenarkan membeli dan orang yang membuka juga tidak boleh menjual kawasan yang telah dibuka kepada bangsa asing.

Terdapat dua jenis geran yang dikatakan oleh nenek ini. Dua geran tersebut ialah geran putih dan juga geran merah. Geran Putih bermakna geran tersebut boleh dijual kepada bangsa asing manakala Geran Merah pula tidak boleh dijualkan kepada bangsa asing sama sekali.kerana geran merah inilah geran melayu dan geran ini hanya boleh dijual kepada orang melayu SAHAJA. Inilah permintaan Haji Abdul Jalil yang bertujuan bagi mempertahankan hak melayu. Oleh hal yang demikian, kawasan Hulu Langat ini masih wujud hingga sekarang dan konsepnya sama seperti Kampung Baru yang masih wujud hingga sekarang.

Berakhirlah kisah bagaimana wujudnya Hulu Langat ini. Anda puas hati dengan cerita ini? Kami harap anda semua berpuas hati dengan hasil kajian kami ini. Untuk pengetahuan anda semua, tapak rumah Haji Abdul Jalil ini masih wujud lagi dan tapaknya ialah tempat dimana kami adakan temuramah ini. Tekejut sebentar disitu, huhuhuu....Sampai sini sahaja tulisan pada hari ini. Selamat berpusing-pusing kepada para pembaca sekalian..^O^

 [Inilah tapak rumah Haji Abdul Jalil yang diduduki oleh nenek ini hingga sekarang ]

FYI:

Kami bergambar bersama-sama nenek ini yang merupakan keturunan ke-7 (Sumatera) & ke-3 (Malaysia). Perempuan bertudung yang sedang duduk itu merupakan keturunan yang ke-4 manakala lelaki berbaju kotak itu merupakan keturunan ke-5 kepada Haji Abdul Jalil.

Sementara itu, kami nak beritahu yang dialog itu hanyalah rekaan kami melalui pemahaman kami setelah bertemubual dengan nenek ini. Hihihihihihi c( ;

Jom Pusing-Pusing:
30 Mac ini merupakan hari perbentangan kami mengenai segala hasil yang kami lakukan mengenai kajian kami melalui blog dan facebook kami iaitu Jom Pusing-Pusing ini. Kami berharan kepada para pembaca sekalian semoga dapat mendoakan kejayaan kami semua dan kami juga berharap dapat menempuh saat-saat yang sukar ini dengan selamat. DOAKAN KAMI OK!!!!!!!!! ^O^

9 comments:

WAH! bia betul cerita ni best lah
sejarah ni hebat!!
 
umur nenek ni berapa ea?
 
moin: yup, mmg best...byk g cite yg nenek ni cite but dia x cite semuanya coz ade sesetengah cite yg P&C...:(
 
anonymous: umur nenek nie dlm 80 tahun masa kami interview dia....
 
80 tahun? nenek ni tgl kat mana? macam penah tgk la nenek ni
 
banyak bangunan2 lama kat langat ni yang dah di renew
kalau masih ada boleh jadi bukti sejarah kan?
rasanya rumah nenek ni dulu lah haji jalil duduk kan?
dengar2 dia ajar silat
 
lama betul tunggu part 2 ni keluar
admin bz ke?
good luck prsentation!!
 
anonymous: sori kalau lambat update, kind of buzy lately...btw, thankz for ur support until today...^O^
 
org langat: yup, kalau masih ada lagi bangunan2 lama boleh dijadikan bangunan bersejarah...

Haji abdul jalil dulu mmg ada ajar silat tapi x brape ingat dia ajar silap jenis apa... ^^;
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...